kondomguiden logga
Bättre Sexliv

Knipövningar för män – Stoppa tidig utlösning

/

Artikel skriven av amadeus

/

Senast uppdaterad september 23, 2022 av amadeus

Bäckenbottenträning är inte bara för kvinnor. Det finns faktiskt knipövningar för killar och det fungerar i princip likadant. Skillnaden är att knipträning för killar kan få dig att hålla längre och även få bättre stånd. Detta nämner Åsa Enervik från RFSU.

Vad betyder då detta för oss som killar?

Stoppa läckage, få bättre stånd OCH potentiellt kunna hålla längre i sängen. Den största anledningen till att killar hittar till knipövningar har att göra med att man tagit bort prostatan och är tvungen att träna. Men detta är något alla män borde göra.

Testa detta för att se om du behöver bäckenbottenträning!

Antingen så sitter du eller så ligger du ner just nu. Om inte, sätt dig ner.

  • Försök att hitta muskeln som du använder när du ”rör penisen upp och ner”. Eller muskeln du använder när du stoppar kisset mitt i ett toalettbesök
  • Försök att spänna denna muskeln i 5 utan att tappa spänsten. Detta ska gå att göra utan att hålla andan.
  • Funkade det? – Bra du behöver troligen inte träning.
  • Klarade du inte det/Hittade du inte muskeln? – Bra. Du behöver träning!

Vad är knipövningar och varför ska män göra dom?

Knipövningar är till för att träna upp musklerna i bäckenbotten. Detta är också delvis samma muskel som gör att du kan hålla dig när du är kissnödig. Det är denna muskel som gör att du kan stoppa kisset mitt i ett toalettbesök. Den kan också hjälpa dig för att hålla längre och få ett bättre stånd.

Alla män har fördelar av att göra knipövningar och borde ha det i sin dagliga rutin. Egentligen räcker det att du gör det när du borstar tänderna eller t.ex när sitter på kontoret på morgonen. Det är övningar du kan göra helt utan att någon vet om det.

Om det kan hjälpa mot alla typer av dåliga saker så finns det bara latheten som sätter stopp för det. Gör det till en vana!

Knipövningar efter prostataoperation

Enligt karolinska så läcker man i genomsnitt 3-6 månader efter operation om man läker som man ska. Man kan använda knipövningar till att läka fortare och att träna upp så man slipper läckage fortare.

Träningen kan och bör startas direkt när katetern är borttagen. Karolinska och Cancercentrum säger samma sak.

Eftersom dina sexuella funktioner påverkas av operationen så är det också viktigt att träna upp bäckenbotten så mycket som du kan för att få så bra funktion som du kan.

21469658911535699801

Karolinska nämner även att:
”Det har visat sig att medveten
aktivering av bäckenbotten och dess slutarmuskler kan förkorta läckageperioden
och ökar cirkulationen i bäckenbotten”
. Cirkulationen är det som kan hjälpa ståndet och förkortningen av läckage är vad som kan hjälpa dig att stoppa för tidig utlösning.

Karolinska

Karolinska Universitetssjukhuset, Urologiska kliniken,

Bäckenbottenövningar för män

Du vet nu varför det kan vara bra för dig att göra övningarna. Hur tränar man det och hur sätter man ihop ett träningsschema som tar minimalt av din tid för absolut högsta effekt?

Det enklaste sättet är att lära sig är att försöka stoppa strålen när du sitter på toaletten. När du har stoppat strålen så vet du vilken muskel det är vi pratar om. Du kan också ställa dig i en spegel och försöka röra penisen upp och ner. Detta är bäckenbottenmuskeln.

Träningspass för att hitta muskeln

  • Börjar med att ligga på rygg med böjda ben. Du kan använda dig av en kudde under knäna.
  • Knip ihop runt ändtarmen och sedan samtidigt mot urinröret som om du skulle stoppa strålen på toaletten. (Knip inte ihop rumpan)
  • Om du kniper kraftigt så ska du kunna känna att den spänner sig under pungen och att penisen känns som att den rör sig uppåt.
  • Knip med lagom styrka, inte för hårt. Spänn 3 sekunder och vila 3 sekunder
  • Upprepa så många gånger du orkar – Minst 10 gånger
  • Detta går också att göra medans du kissar för att väldigt enkelt känna av muskeln.

Träningspass för styrka(ditt dagliga schema)

  • Knip på samma sätt som första övningen. Du kan göra det sittandes, liggandes och tillslut även ståendes.
  • Knip hårt och håll i 5-6 sekunder
  • Slappna av 5-10 sekunder
  • Upprepa detta så många gånger du orkar. Minst 5 gånger
  • Gör sedan en sista knipning där du tar tiden och håller så länge du kan

Karolinska rekommenderar att göra detta 4 gånger per dag om du har problem med läckage. Om du bara vill träna så är varje gång du borstar tänderna ett perfekt tillfälle att få in lite träning!

Hur kan knipövningar hjälpa mot för tidig utlösning?

Allting handlar om kontroll och genom att göra knipövningar så får du en bättre kontroll på din penis och muskeln som kan antingen hjälpa eller stjälpa en orgasm. Knipövningar kan hjälpa til med blodflödet och hjälpa till med ett bättre stånd vilket bara det hjälper till med den psykologiska delen av att kunna hålla längre.

Almea nämner även att ”Dessutom är kontroll över bäckenbottenmusklerna hemligheten bakom att personer med penis kan få flera orgasmer innan utlösning”. Det finns alltså hur många olika anledningar som helst för en kille att göra knipövningar. Det kommer definitivt inte att skada dig iallafall.

Min mätning av knipövningsträning

Efter jag fick reda på denna artikeln så var det dags att snabbt hoppa på ett schema där jag tränar bäckenbotten. Min idé är att varje gång jag kissar och varje gång jag borstar tänderna – att träna bäckenbotten.

Om jag har mycket tid – 5 gånger paus av stråle på toaletten
Om jag har lite tid – 2-3 gånger paus av stråle

Vid tandborstning – 2 minuters träning varje gång sittandes på toaletten tills dess att jag kan stå upp

Sista knipet mäts med en timer där jag försöker slå mitt rekord varje vecka.

Utvärdering efter 3 månader om jag känner någon skillnad i uthållning, stånd hårdhet, styrka i bäckenbotten och tid i längsta knip. Häng med!

Lämna en kommentar

Spara upp till 71% med årets Erotiska Julkalender!
This is default text for notification bar